Forfatter i det digitale markedet

Mens musikkbransjen nå i flere år har vært igjennom en smertefull tilpasning til det digitale markedet, distribueres bøker ennå primært på “gamlemåten”, som papirbaserte, innbundne produkter som man kjøper i butikken. Selv har jeg nesten helt sluttet med den slags og kastet meg på den digitale bølgen. Jeg synes det er helt topp å kunne lese flere  bøker på en gang, som jeg bærer med meg overalt, på mobiltelefon, kindle eller ipad. Prisen på digitale bøker er upåklagelig, sammenlignet med papir-variantene. Alle gamle klassikere finnes nå gratis tilgjengelig, og selv nye bøker koster mye mindre på Amazon enn i butikkene i Norge.

Jeg betaler i hvert fall fortsatt pr bok, så på den måten er ikke det økonomiske systemet rundt bøker forrykket helt, bortsett fra at Amazon nå tjener en stor del av de pengene som bokhandlene før tjente. Arne Krokan diskuterer blant annet i “den nye forfatterøkonomien” opp hva som skjer når privatpersoner skanner inn fagbøker og legger dem ut på nettet fritt tilgjengelig, eller når andre tjenester dukker opp som tilbyr kopieringsbekyttet innhold fra bøker ut på fildelingsområder eller andre typer tjenester.  At bøker vil bli utsatt for den samme type tilgjengeliggjøring som musikk, er det liten tvil om. Spørsmålet er bare hva slags tjenester som kommer til å vinne leserne, og hvem kommer til å tjene pengene. Anbefalingsmekanismene som utnyttes på flere nettbutkker, blir antagelig bare viktigere og viktigere. Akkurat som Spotify nå ligger inne med spillelister på Facebook, vil vi raskt kunne se for oss “mitt bibliotek” f.eks., enten med rabatt på kjøp av boken, eller at man kjøper seg inn på en slags bibliotektjeneste, der man kan “låne” bøker, slik som Spotify virker idag. Skjønnlitteratur, som konsumeres raskt og som som har en typisk masseutbredelse, vil kunne få enda større utbredelse på denne måten.

Google er også i ferd med å innta denne arenaen. De har allerede gjort millioner av bøker søkbare og har som visjon å gjøre alle bøker søkbare. Spørsmålet er om vi også vil få se en tendens til at man kjøper eller leser bare deler av bøker. Den som lever, får se. Gleden ved en god bok, fordrer nok at man leser hele. Samtidig er det en rekke bøker som ikke er skrevet for at de skal leses fra perm til perm. Disse bøkene vil det være veldig greit å kunne få tak i bare deler av i stedet for å måtte kjøpe kanskje 400 sider med delvis uinteressant stoff. Ikke bare gjelder dette fagbøker, men det er en rekke bøker med samfunnsanalyse, politiske bøker, osv, som det også kunne være veldig greit å lese i biter. Som forbruker ønsker jeg denne muligheten velkommen. Om forfatterne vil tjene eller tape på dette, vet jeg ikke. Det vil sannsynligvis avhenge av hva slags distribusjons- og markedskanaler som vinner. Sannsynligvis blir ikke forfatterne de store vinnerne, men forhåpentligvis får de nok til at de kan leve av det, de som blir lest, i hvert fall.

Leave a comment