Fra tekst til tale – måtte det være sant!

Apple har lansert iPhone 4S http://www.idg.no/computerworld/article223466.ece, og fansen er skuffet – noen hadde ventet seg mer! Men egentlig kan det hende Apple igjen har satt en ny standard. Siri – den nye intelligente talegjenkjenningen, skal gjøre det overflødig å bruke tastene. Snakk til telefonen, og den sender meldinger, e-post, gjør internett-søk, finner værmeldingen osv.

Hvis dette virker, er det egentlig banebrytende – igjen. 16 måneder etter at iPad’en kom, lanseres det nå nettbrett fra en rekke globale aktører i alle prisklasser. Bedre prosessorer, bedre skjermer, bedre kameraer – alt dette kan alle gjøre. Men hovedproblemet med alle disse moderne, små, lette, allestedsnærværende, alltid tilgjengelige enhetene, er at vi vil bruke dem hele tiden. Og så kommer smertene krypende, senebetennelse i armer, tommel, håndledd og andre steder. Vi er ganske enkelt ikke laget for å kommunisere med fingerene på en flate på 3×5 cm, eller på 7×15 cm for den saks skyld. Alt vi har lært om musesyke og ergonomi handler om gode og avslappede stillinger. Å vri fingrene inn på små tastaturer, er alt annet enn ergonomisk.

Det er ikke så lett å slutte heller – jeg har alle bøkene på Kindle eller iPhone, og jeg blar med fingrene. Jeg leser nyheter på telefonen, jeg mailer og twitrer. Jeg har til og med kommet inn i den uvane at jeg heller sender tekstmeldinger enn å ringe. Alt bruker jeg fingrene til. Men nå har Apple i halvannet år forsket på Siri-teknologien for å gjøre den god nok til å kommersialiseres. Hvis det virker, kan jeg spare meg selv mange timer hos fysioterapeuten og jeg kan bruke stemmen min igjen til å utføre mange av de små gjøremålene som mine utslitte tommelfingre trygler meg om å la være. Og jeg er ikke den eneste – slitasje i armer, skuldre og hender er årsak til mange sykemeldinger i vårt informasjonsteknologiske samfunn. Vi ser en teknologi som har potensialet til å forandre vår måte å “gjøre ting på”. Selve teknologien er ikke ny, men markedstrykket som Apple er i stand til å legge bak, kan gjøre at dette får en helt annen utbredelse.

En av mennene bak Siri hevder at dette har potensialet til å endre verden – igjen. Har Apple virkelig klart det? Alt avhenger av hvor bra Siri er – men hvis det holder, skal jeg løpe og kjøpe, og la fingrene få noen velfortjente pauser!

2 responses to “Fra tekst til tale – måtte det være sant!

  1. Spennende om denne teknologien virkelig fungerer. I mange år har det vært snakket mye om alle mulighetene som ligger i stemmestyrt bruk av datamaskiner og annet kommunikasjonsutstyr. Når denne blir tilgjengelig for den jevne bruker vil det utvilsomt åpne muligheter for brukere og brukergrupper som i dag i liten grad har tatt ibruk den nye teknologiske plattformene. Dette vil åpne muligheter for bla den store gruppen med lese- og skrivesvake i samfunnet.

  2. Jeg tenker heller at utfordringene vil stå i kø når man blir eldre. Nå mister man følelser i fingrene, ser dårligere og stemmen endrer seg. Hva er trykketeknologi verdt da?

Leave a comment